Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tre frontlandterner på brunt S-tog (Generelt)

af Steff, 16/10 2011, 11:56 (4788 dage siden) @ ME1508

Godformiddag!

Jeg kan ikke sige hvorfor frontlanternen sidder som den gør på 1.G S-tog sådan rent umiddelbart, men jeg er sikker på, at man i mørke og på afstand ikke kan afgøre placeringen venstre eller højre.
Men i køreretningens højre side, altså under "førrerrumsvinduet" er styreledningskablerne jo palceret, hvorfor der jo rent praktisk kun er plads i venstre side i køreretningen (togformandens vindue).

Med hensyn til damplokomotivernes flytning af nederste lanterne fra midtern og til højre side af kørselsretningen fra og med SIR 44 ff. er det en praktikalitet. Den oprindelige placering var altid i vejen når røgkammerdøren skulle åbnes og der skulle fjernes røgkammersmuld!
Også det rent praktiske skete senere med visning af forskelligt farvede lys som kendingssignaler. F. eks. blev visning af arbejdstog om natten eller i usigtbart vejr med "Gult over hvidt", ændret til " Hvidt over Gult". Alt andet lettere at sætte den farvede skive på nederste lanterne end at kravle op, ikke sandt?

Ser man i SIR 44 eller tidligere står der bare anført, at toget (plantog optaget i publikumskøreplanen) om natten eller i usigtbart vejr skal føre "Hvidt lys fremad", men ikke noget om lanternes placering.

Fortsat god dag!

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak