Tre frontlandterner på brunt S-tog (Generelt)
Hvad er egentlig forklaringen på, at frontlygten sad i venstre side af S-togene? Jeg har hørt/læst for klaringer om, at lygterne var svære at justere så det var lettere at lade dem lyse skråt frem eller at der var for at lyse væk fra perronerne, så man ikke blændede ventende passagerer. Men hvad er den korrekte?
Bjarne
En tanke strejfer mig, men jeg har absolut intet belæg....
Kan det tænkes at f.eks. stationsbestyreren kunne bruge lanterneplaceringen til at identificere hvilken slags tog han så nærme sig stationen? Det kunne især være aktuelt på stationer hvor der var togvejsspor både med og uden køreledning. Andre personalegrupper kunne sikkert også have en fordel ved nemmere at kunne identificere toget. På damplokomotiver flyttede man i slutningen af 40'erne lanternen fra midten til højre side (vel sagtens samtidig med at lygterne blev udskiftet fra gas til el?). Hvad var baggrunden for det?