Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Historiske pressefotos. -- Foto nr. 10. (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 15/10 2011, 13:53 (4793 dage siden) @ re20000

Tænker på om det er den samme bro på de to billeder? På det første billede ser bogstaverne ud til at være gennembrud i en plade ( Man aner strukturen af grene o a gennem hullerne) men det på det andet billede ser ud som om det er malede bogstaver på en plade. eller er det bare fordi det er taget fra hver sin side?
Broen ser enkeltsporet ud, var der enkeltspor på de i betragtning værende strækninger dengang? Min første fornemmelse var Vigerslev Alle, men jeg mener at huske broerne (der var vist ihvertfald to spor), der blev revet ned for ikke så mange år siden, da man ændrede ringbanen til s-bane, var understøttede af nittede støbejernssøjler som broerne ved Østerbro, Nordhavn, Svanemøllen? Nord for København synes jeg ikke at huske nogen broer eller aleer, der kunne se sådan ud. Men vi er vel i omegnen af København?

Nold

------------------------------

Set med mine øjne, er der tale om samme bro, men fotograferet med nogle års mellemrum.

Stadig -set med mine øjne. Bemærk de to vejtræer i højre side. Se først på træet bag broen, ved siden af den omtalte rød(?)/hvide mast. Her ses helt den samme grenvinkel / deling af stammen i to. Her er der vist ikke megen tvivl.

Det andet træ, træet foran broen med de fem delinger af stammen, Her kan de være sværere at følge delingerne på grund af den ca. 90 graders forskellige synsvinkel, men hvis man ser godt efter, så "er den hjemme". Sidst skulle det vel være mærkeligt, at der ved to "næsten identiske broer" (ret forstået), kunne findes to så ens træer voksende på samme steder ! ! !

Forskellen i reklamen: "Mit" foto / det store foto er -som nævnt- bragt i et årsskrift fra 1925/26 og følgelig fotograferet inden disse årstal. Det mindre, "Historiske Pressefoto" er ikke dateret på nogen måde, men kan som de øvrige pressefotos være taget helt frem til 1940´erne.

Mon ikke vi skal se forskellen i udseenderne som et udslag af reklamens alder ???
1925/26 >< en gang i 1930´erne ??? -- Malet på baggrunden - falmet i årenes løb ??? en vis afskalning ???

Så jeg vil stadig mene, at de er tale om samme bro, MEN . . .

Der må da være nogen "DERUDE", der har fotos af denne bro. Når man betænker, hvad og hvor meget jernbaneentusiaster har fotograferet i årenes løb. Noget kunne tyde på,

at de enten ikke ser dette Forum,
at de passer godt -næsten for godt- på deres fotografier, og/eller
at det virkelig er på tide, at vi får samlet disse billeder sammen / scannet dem, inden arvingerne overlader det hele til storskrald på mandag ! ! !

Erik V. Pedersen.

http://evp.dk/index.php?page=frederikssundsbanen (der i øvrigt forventes opdateret i løbet af dagen/weekenden)

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak