Historiske pressefotos foto 7, den flydende bro (Generelt)
> >
Det er stadig uafklaret, hvad det så er for en bro, der fragtes forbi Knippelbro i/efter 1937. Interimsbroen udgjorde Langebro fra 1930-54, og er vel ikke blevet flyttet rundt på i den tid! Er Falsterbrobroen blevet bygget på én af B&W's afdelinger i Kbh.s havn? Og ligner den så bare interimsbroen?
[quote][quote]
Venlige hilsner
Søren[/quote][/quote]
[quote][/quote]
> Du har naturligvis ret i, at vi ikke ved, hvilken bro der sejler forbi.
[quote]Men det er naturligvis IKKE de midlertidige Langebro. Den var også meget støøre og bredere end
den midlertidige Knippelsbro.
Billedet med linie 2 er fra Knippelsbro 1937, medens det andet er Langebro.
Hilsen
Jesper[/quote]
--------------
Pas nu på, --nu begynder det vist at blive svært (med fare for, at jeg selv hopper i vandet):
"Den gamle Langebro" (herligt bygningsværk) er ude af billedet i denne forbindelse.
Den åbne bro der ses i Sørens / Jespers indlæg er nok Knippelsbro, men den intermistiske Knippelsbro, der blev bygget til brug i byggeperioden for den nye, den nuværende Knippelsbro.
Den endte -som det ses af nedenstående foto- i Falsterbo.
Den interimistiske Knippelsbro, 1934, altså under opførelsen.
Bemærk, at bilerne tilsyneladende og midlertidigt svinger til venstre fra den daværende Brogade over til den gamle Knippelsbro indtil interimsbroen er færdig. Blokken til venstre i billedet, som bilerne her kører udenom, blev revet ned ca. 1935.
Husene til højre i Brogade (nordlige gadeside), som ses på ovenstående fotos, blev kort tid efter revet ned, . . .
Interimsbroen
. . . og tomten, der lå øde nogle år under 2. verdenskrig, blev herefter til den plads, der ses nedenfor, . . .
. . . og hvor Den kgl. Grønlandske Handel kom til at ligge. På denne plads ligger nu Udenrigsministeriet.
Erik V. Pedersen
www.evp.dk