Reservelyntog. (Generelt)
Måske vægtede man roen ift. gennemgang (med henblik på f.eks besøg i kiosk-vognen) højere end larmen fra maskinen (?).
Det var jo ikke altid at A vognen var op til maskinen. Den kunne også gå bagerst. Den enste gang jeg har kørt første klasse var fra København til Fredericia. Det var i en Ag vogn, over Sjælland gik den bagerst i toget. Og den slingrede noget så forfærdeligt. Selv togføreren kunne kun holde sig oprejst ved at presse albuerne i sidegangen. Flere passagerer fra den vogn søgte hen på anden klasse, hvo rvognene løb roligere.
Over Fyn kom vores Ag op til maskinen, her en Mz. Der løb den nu helt roligt i sporet, og larmen fra maskinen har næppe været et problem, bortset fra måske i den første kupe.
Jeg kan huske en tur med tattog over sjælland hvor vi var nogle Mo freaks der fik en liggekupe i forreste vogn op til en MY. Det var en af de berømte Apfelpfeil vogne. Den gik også elendigt i sporet, ot Myeren larmede. Konduktøren fortalte at den kupe normalt altid stod tom, netop af den grund.
En anden ting mht vognenes plaering var at overgangene langt fra vat rætte, og hver gang dørene til overgangen blev åbnet stod der en trækvind ind, hilket ikke var så rart, især om vinteren. Så alt i alt har den bedste placering af første klasse nok været i enden af toget. Sådan var det i øvrigt gså i Ma, og sådan er det for så vidt også i IC3, selv om man der sidder oven på en motor. Gik det efter det, skulle første jo så have været i FF vognen, men der er mere gennemgang.