Ombyggede CLS styrevogne eller.... (Generelt)
Det er helt korrekt, at standardoprangeringerne på Hareskovbanen i 60erne og 70erne var Mo-Cls, Mo-Cll-Cls og Mo-Cls- Mo-Cll-Cls.
I 70erne dukkede der enkelte Bhs-vogne op, men de fortrængte aldrig Cls helt.
Styrevognen vendte mod København L, hvor alt praktisk (rengøring, olie- og vandpåfyldning, samt naturligvis rangering) blev klaret. Helgoland kom kun i betragtning ved ombytning af vogne.
Ved omlægningen til Svanemøllen 25. april 1976 blev der brug for fire togstammer mod hidtil tre. Krydsning skete i Ryparken, Buddinge og Hareskov.
Nu var oprangeringen tilsyneladende konstant hele dagen: To stammer med Mo-Cls/Bhs og to stammer med Mo-Cll-Cll-Mo. En Mo skulle således aldrig slæbe mere end en enkelt personvogn, hvilket formentlig skyldes den voldsomme stigning ved broen over Ringbanen og Lersø Parkalle. Køreplanen må jo være gået således op, at firevognstogene altid landede i de mest frekventerede afgange.
Nu var København L ude af spillet som basis, og alt praktisk foregik på Helgoland, hvilket var en anelse bøvlet: Først fra Svanemøllen tilbage til Øbro, som lå ved transversalen mellem Hareskovbanen og Frihavnsbanen ved Ryparken. Derefter til Østerport, og så til Helgoland ad Kystbanen. Intet under, at man undgik at lave om på oprangeringen i løbet af dagen.
I 50erne brugtes CRM og CRS-vogne, og det var væsentligt mere indviklet, da man af uransalige grunde havde udeladt et af stikkene på førerumsenden af CRS. John Poulsen skriver i sin fortræffelige bog om Styrevognstog (ISBN 87 88632 56-3), at MOerne derfor måtte kobles ryg mod ryg i de store tog, hvor der var brug for to af dem, og at to af de fire CRS-vogne, som var tilknyttet strækningen, derfor havde styrerummet vendt mod Farum.
Han skriver også, at der har kørt tog med Mo-Cll-Cll-Cls. Sådanne tog er jeg sikker på, at jeg aldrig har set.
I er som sædvanligt velkomne på www.slangerupbanen.dk
Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig