Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stenløseulykken 9/9 1983 (Generelt)

af John, 23/9 2011, 21:20 (4814 dage siden) @ KimC

Materieltoget 9112 kom ikke fra Helgoland men fra Ballerup (det var 2101, der returnerede som 9112 til Frederikssund). 9112 var ikke planmæssigt gennemkørende i Veksø, men skulle ankomme først 05:57 i spor 1 i Veksø, medens 2105 planmæssigt skulle ankomme 06:00 i spor 2.
Veksø var gået ind som togfølgestation ca. 05:40 - meldinger til og fra Veksø om bl.a. 9112 og 2105 blev udvekslet via M-telefonen, hvilket kun kunne ske når stationen ikke var togfølgestation (når stationen var ubetjent var M-telefonen koblet igennem og indkørselssignalerne viste kør igennem).
9112 har formentlig kun fået "kør" i indkørselssignalet i Veksø og skulle derfor standse på stationen og måtte kun afgå efter tilladelse fra stationsbestyreren ("afgang")og efter at have iagttaget det krydsende tog 2105 eller have modtaget underretning om forlagt krydsning.
Skulle 9112 fejlagtigt have fået "kør igennem" fra I-signalet skulle det stadig standse på stationen, da underretning om forlægning af krydsningen ikke var givet.
Der har næppe været vist "kør igennem" eftersom vidner oplyste at overkørsel 68 i Fs-enden af Veksø blev passeret af toget (9112) uden at være sikret.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak