Stenløseulykken 9/9 1983 (Generelt)
Hej Henrik
Der er forskel på hvad der sker ved (forsøg på) opskæring af sporskfter med uopskærlige drev af typerne DSB 1979 og 1994.
Ved opskæring af sporskifter med drev type DSB 1979 går drevet almindeligvis helt til ved opskæring (kald det bare "eksploderer"). Ved DSB 1979 skal alle drev på sporskifet skal være uopskærlige, tungekontrolboks kræves ikke.
Til DSB 1994 anvendes udvendig betjeningslås, der effektivt låser tilliggende tunge til sideskinen. Desuden har det upskærlige 1994-drev så stor fastholdekraft for fraliggende tunge, at det ikke er sikkert at kontrollen mistes/opskæring registreres. Derfor må kun spidsdrevet være uopskærligt, og hvis der ikke er mellemdrev, skal der anvendes tungekontrolboks. Et opskærligt mellemdrev hhv. tungekontrolboksen vil registrere opskæringen.
Ved sporskifter med uopskælige drev af type DSB 1994 er det ikke usandsynligt, at også lokomotiver afspores ved opskæring.
Tak for et uddybende svar. Forklaringen med at et 1994 drev 'eksploderer' ved opskæring, fik jeg i forbindelse med ombygningen af Vejen Station, hvor der netop anvendes 2 stk. 1994 drev på alle sporskifterne - og et enkelt med tungekontrolboks grundet manglende mellemdrev.
Er der nogen (praktisk) erfaring med opskæring af 1994 drev - 'dør' både drev og pallås ?
/Henrik