Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stenløseulykken 9/9 1983 (Generelt)

af Jens H. Bondesen, 22/9 2011, 18:07 (4815 dage siden) @ Henrik Hansen

Hej Henrik

Der er forskel på hvad der sker ved (forsøg på) opskæring af sporskfter med uopskærlige drev af typerne DSB 1979 og 1994.

Ved opskæring af sporskifter med drev type DSB 1979 går drevet almindeligvis helt til ved opskæring (kald det bare "eksploderer"). Ved DSB 1979 skal alle drev på sporskifet skal være uopskærlige, tungekontrolboks kræves ikke.

Til DSB 1994 anvendes udvendig betjeningslås, der effektivt låser tilliggende tunge til sideskinen. Desuden har det upskærlige 1994-drev så stor fastholdekraft for fraliggende tunge, at det ikke er sikkert at kontrollen mistes/opskæring registreres. Derfor må kun spidsdrevet være uopskærligt, og hvis der ikke er mellemdrev, skal der anvendes tungekontrolboks. Et opskærligt mellemdrev hhv. tungekontrolboksen vil registrere opskæringen.
Ved sporskifter med uopskælige drev af type DSB 1994 er det ikke usandsynligt, at også lokomotiver afspores ved opskæring.

Der findes også uopskærlige drev af typerne DSB 1987 og MET. DSB 1987 er mekanisk lig med DSB 1979, mens MET-drev er helt anderledes og kun findes enkelte steder.

--
Venlig hilsen
Jens H B


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak