Stenløseulykken 9/9 1983 (Generelt)
Veksø station havde ingen U signaler. Materieltoget skulle have krydset persontoget fra Frederikssund I Veksø, men det passerede stationen uden at stoppe. I signalet må have vist ét grønt lys, og det var ikraft af de manglende U signaler det der skulle have stoppet toget på stationen.
Efter planen skulle materieltoget have været gennemkørende i Veksø.
Når man stiller indkørselstogvej, er det almindleigt at sporskifterne i begge ender af stationen er stillet til samme spor. Det skyldes at de indgår i sikkerhedsafstanden ved stop "ved perron". Derfor har materieltoget kunnet passere sporskifter uden at køre dem op. Nu er Veksø station jo ombygget til ukendelighed, og sporarrangementet dengang har jeg ikke lige noget over. Men hvis spor 2 har været gennemkørselssporet, vil man have taget materieltoget ind i det spor, for at undgå at adgang til perron til et tog der skal udveksle passagerer skal forstyrrest af et andet tog der ikke medtager passagerer.
Det med at sporskifterne er stillet til samme spor ved indkørsel var også medvirkende til at togene i Kølkær stødte frontalt sammen. Man kan sige at hvis der ikke havde været det arrangement var den morgen i Kølkær ikke blevet til andet end en rapport om en signalforbikørsel.