Udkørselssignaler på landstationer (Generelt)
Hvordan var det nu lige med alt det, man lærte på Jernbaneskolen for 55 år siden.
Årsagen til udkørselssignalerne må vel være den manuelle linieblok, der vel var på en sådan hovedstrækning. Jeg har aldrig gjort tjeneste i 2. distrikt, men må sammenligne med sjællandske vestbane, der i 1950´erne havde (også havde). Større station, mindre station -- for at have et signal at blokere efter at et tog var kørt ud af stationen, ud på strækningen, var der nødt til at være -mindst- eet udkørselssignal. Dette udkørselssignal skulle så -ved togafgang- kombineres med noget andet, f. eks. et udkørselssignal for hvert spor, således at togpersonalet (togfører/lokofører) kunne se, hvilket af de to afgangsspor på stationen (f. eks. spor 1 og 3 den ene vej og spor 2 og 3 den modsatte vej), der var afgang fra.
Hvilken type sikringsanlæg var der på stationen / hvilken type linieblok var der på strækningen. Også disse forhold griber vel ind, når det samlede anlæg skulle etableres.
Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=soro-station