Udkørselssignaler på landstationer (Generelt)
Nedenstående billede kan ses her. Det er fra landstationen Stilling på strækningen Skanderborg-Aarhus. Billedet er optaget ca. 1955.
Signalerne på billedet må (vel) være udkørselssignaler, banearbejderne har ryggen til fri bane og sporskiftet i forgrunden må (vel) være et "indgangssporskifte". Efter landskabet at dømme er vi i nordenden af stationen.
Det er udkørselssignalerne, der undrer mig: For det første hørte det vel til sjældenhederne, at der i det hele taget var udkørselssignaler på landstationer omend det fandtes - også i armsignaludgave. For det andet hører det vel også til sjældenhederne, at der på en landstation var hele to udkørselssignaler og dermed et "signalbillede".
Jeg er ikke "stiv" i Stillings sporplan. Kan en forklaring være, at der har været et regulært overhalingsspor og at der dermed kunne forekomme udkørsel efter signal fra to forskellige spor?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Stilling, ca. 1955. Arkiv: www.stillinglokalhistorie.dk.