Nogle spørgsmål om signaler og sikringsanlæg + nyt spørgsmål (Generelt)
De stationer der ikke har nogen gul lanterne i I signalet findes oftest på sidebaner. Jeg kan her fra hukommelsen (uha, pas på!) nævne Skærbæk og Bredebro, samt Gråsten før ombygning til fjernstyring. Disse, og andre stationer på sidebaner er i reglen ikke ret lange, og derfor er indkørselshastigheden alligevel så lav at der ikke er vundet noget ved at kunne bruge højere indkørselshastiged i hovedsporet. Der er ofte en sammenhæng med at der på den slags strækninger traditionelt ikke har været etableret U signaler.
Det har ikke noget med længden at gøre. Faktisk er vigesporets længde i Skærbæk i dag næsten lige så langt som eksempelvis Kvissel eller Masnedø.
Der har også tidligere været 75 km/t som gennemkørselshastighed i Skærbæk, men den er nu ens for både spor 1 og 2, da man netop ikke har mulighed for i I-signalet at vise forskellige hastigheder for de to spor. Jeg kan huske at have set en TIB (for vel 20 år siden), hvor der stod, at indkørselshastigheden var 50 km/t, men så en bemærkning om, at viste I-signalet gennemkørsel, så var hastigheden 75 km/t (strækningshastigheden).
Disse I-signaler (altså uden gul) findes på stationer, der har DSB 1954F (forenklede) sikringsanlæg, hvilket ud over de to nævnte på Tønderbanen også gælder Thy-banen.
/Jan