Nogle spørgsmål om signaler og sikringsanlæg (Generelt)
Hej
Har i noget tid studset over nogle ting omkring signaler og sikringsanlæg.
1) Mange stationer på dobbeltsporede baner er udstyret med bl.a. et sæt PU-signaler. Hvilket praktisk funktion har de hvis der ikke samtidigt er perroner? Kan i de fleste tilfælde ikke se hvorfor man har brug for et togvejsendepunkt de steder.
2) Hvad er der reelt af forskel mellem Hjulby og en VM-station? Ser ud til at man har lige mange signaler de samme steder, ingen transversaler eller andet.
3) Ved VM-signaler, hvad er dværgens funktion? Ville det ikke være billige og nemmere bare at sætte det samme signal op som ved VI/VU? Har hørt noget om at dværgen og dens makker er ind- hhv. udkørselssignaler, men troede egentlig at de to sæt VM-signaler på VM-stationer udgjorde ind- hhv. udkørsel.
4) Ved AG-drift, står I- og U-signaler på kør (igennem) hele tiden, eller virker det mere som traditionelle AM-signaler?
5) Ved I-signaler, hvilken funktion har den gule lanterne ved stop? Kan vel være lidt lige meget om der er en station bag signalet eller ej, så længe man holder for signalet? Eller?
På forhånd tak :)
Mvh
Lars
1: Som jeg ser det har de alle sporskifter til/fra det modsatte spor, og ved venstresporsdrift kan de fungere som overhalings/krydsningsstation eller som start/endepunkt for en venstresporskørsel.