MY 1126 tæt på udrangering i 1990'erne (Generelt)
Nu er det altså TMX 1021 der har den spraglede bemaling og ikke TMX 1016, men personligt vil jeg også håbe at MY 1126 bevarer det design den har nu.
Ups - slåfejl. Det er naturligvis TMX 1021, det drejer sig om. Sorry.
Enig, MY 1126 i det nuværende design er altid et hit ved diverse arrangementer, og den gør sig bemærket på en rigtig god måde, side om side med GM'ere i mere "ordinære" bemalinger.
Selvom 1988 nok tilhører den "nyere" jernbanehistorie, så fortæller bemalingen i MY 1126's tilfælde jo mere historie end en vinrød bemaling - nemlig historien om indførelsen af ATC i nutidens materiel - og spiller derved en større rolle i formidlingen af jernbanehistorien end den ville i sin oprindelige bemaling.
Lidt Off-Topic, ganske vist, men da jeg besøgte CvA i Sonnesgade i (vistnok) efteråret 1993, var MY 1126's hjælpedynamo så vidt jeg husker netop brændt af, og den rare værkmester sagde, at de muligvis ville udrangere den.
Dér var jeg klar til at blive lokomotiv-ejer på stedet, såfremt jeg kunne få den til samme pris som svenskerne, der lige havde købt en håndfuld MY'ere af DSB til en rigtig god pris.
Ikke noget at sige til, at det store smil var fremme hos svenskerne dengang - de gjorde nemlig en rigtig god handel...
Heldigvis blev MY 1126 repareret og har nu fundet sig et kærligt hjem
Jeg kunne evt. prøve at grave de billeder frem, som jeg tog af MY 1126 på CvA i Sonnesgade dengang, såfremt det skulle have interesse.