S-tog omdannes til letbane (Generelt)
S-tog til København kan ikke baseres på en standardplatform, medmindre man vil skille sig af med de kapacitetsfordele man fik med 4. Generation. De korte, brede vognkasser med enkeltaksel-bogier var jo specialudviklet til netop DSB S-tog.
De nye tog må forventes at skulle have samme profil. Selvom de skal i licitation må man regne med at de bliver fra Siemens.Skal drømmerierne om S-tog til Roskilde og Helsingør realiseres uden markant tab af kunder vil man dog være nødt til at vælge regionaltogsmateriel, hvor der er en række platforme der vil passe. Man vil vel fortsat køre på 25kV strækning og det vil dermed i praksis være regionaltog omdøbt til S-tog. Altså typisk politisk "Kejserens nye klæder"...
Det skal også være selvkørende. Så kan du kalde det selvkørende regionaltog.
Det vigtige er ikke hvad det hedder, men hvad funktionaliteten er. Her er det fx korte stoppetider, hyppige stop, god kapacitet som du lige nævner, selvkørende og høj frekvens.