S-tog omdannes til letbane (Generelt)
Wow, hvis det virkelig er rigtigt, hvor dumme er de djøfere i DSB så lige hvis de tror at der er en lighed mellem de to systemer?
*hovedrysten*
Du har ret i at at en letbanefører hos Aarhus Letbane burde tjene mere end en S-bane lokomotivfører hvis vi kigger på kompleksiteten i driften. En tur fra Odder til Lystrup indebærer kørsel på flere forskellige regelsæt, heraf kørsel på sigt inde i byen.
En tur på S-banen med CBTC kræver bare at lokomotivføreren holder udkig samt lukker dørene og åbner dørene - groft sagt.
At omdanne s-banen til "light rail" giver også nogle andre fordele i forhold til at kravene er lempeligere til "light rail" end til "heavy rail". Spørgsmålet er bare om man stadig kan køre 120 km/t på "light rail" i Europa? Materiellet er en del billigere hvis det kan konstrueres som "light rail" uden de skrappe krav til kollisionssikkerhed.
"Light rail" er vel heller ikke en del af kravene om udbud i forhold til EU's jernbanepakke?
--
Mvh Anders