S-tog omdannes til letbane (Generelt)
At omdanne s-banen til "light rail" giver også nogle andre fordele i forhold til at kravene er lempeligere til "light rail" end til "heavy rail". Spørgsmålet er bare om man stadig kan køre 120 km/t på "light rail" i Europa? Materiellet er en del billigere hvis det kan konstrueres som "light rail" uden de skrappe krav til kollisionssikkerhed.
DSB har været ude og snakke med leverandører til nye S-tog og de peger alle på en regionaltogsplatform - her spiller hastighed en stor rolle. Det er med i det sidste beslutningsoplæg om projektet.
Mvh
Steen
Det er også derfor jeg undrer mig, for kigger man nærmere på togproducenternes platforme så viser det sig at Stadler METRO platformen kan bygges til 120 km/t og det samme kan Alstom Metropolis angiveligt. Stadler's Class 777 togsæt til Merseyrail er bygget til 120 km/t med 96 cm indstigningshøjde.
Det er altså en enorm modifikation af regionaltogsplatformene hvis de skal bygges med en bredere vognkasse og en indstigning på ca. 96 cm med flytning af alt teknik til under gulvet. Der er en grund til at hhv. Bombardier og Siemens/Stadler har udviklet helt nye tog til hhv. S-Bahn Hamburg og S-Bahn Berlin fremfor at modificere eksisterende platforme.
--
Mvh Anders