Dobbeltspor hele vejen til Farum? (Generelt)
Jeg synes jeg har set en nyere undersøgelse, som ser på to forskellige sporføringer til Hillerød. En via Høvelte og en via motorvejen med en ny Allerød Vest station. Men kan ikke lige finde den.
Her er en oversigt udarbejdet af Otto Anker Nielsen.
Heri findes et kort med forslag til en "Nordligere forbindelse til Hillerødbanen?"
og der skrives at det er Transportministeriets vurdering at:
"• Der er imidlertid den umiddelbare vurdering, at sammenkobling af Farumbanen og Nordbanen kun vil være relevante for en lille del at pendlerne, som i dag benytter de to strækninger, og investeringen vil næppe være rentabel"
Høvelte-modellen var en borgmesterbåret idé.
Problemet med forlængelse af Hareskovbanen er at køretiden ikke kan konkurrere med hvad man får ad Nordbanen. Køretiden fra Farum til Svanemøllen er for lang, uanset hvad man kunne finde på mht nedlæggelse af mindre benyttede standsningssteder. En forlængelse langs Hillerødmotorvejen kan give mening såfremt der er trafikgrundlag nok til virksomhederne ved Trollesminde (Novo mv) og det meget omfattende tæt-lav-kassebyggeri, som sker i Hillerøds vestlige kant ud mod Hillerødmotorvejens Forlængelse. Supersygehuser i Salpetermosen giver ikke passagerer nok til nogensomhelst samfundsøkonomisk forrentning.
Jeg har heller aldrig rigtig forstået det projekt. Umiddelbart er det kun relevant for folk som pendler mellem et sted på Farumfingeren og så Hillerød - og så mange er der vel heller ikke af dem. Selvfølgelig ville det give de berørte kommuner nogle skønne stationsnære områder at byudvikle på, men der skal godt nok bygges meget for at banen giver mening.
Skulle man endelig forlænge fra Farum, så er banens oprindelige forløb over Slangerup mod Frederiksværk, da meget mere logisk, da det ville give Frederiksværkbanens opland en direkte forbindelse mod hovedstadsområdet.