Dobbeltspor hele vejen til Farum? (Generelt)
Det skal lige siges at jeg er ny på dette forum, og er ikke super velinformeret om tog, for er en travl student. Men jeg vil hører hvorfor dobbeltspor mellem Farum og Værløse (mere specifikt på Fiskebækbroen) aldrig har været prioriteret eller noget man overhoved snakker om ligenu. For enkeltsporet på denne strækning er en af de helt store udfordringer som begrænser kapaciteten på Farum banen, og har set det blive kaldt en flaskehals flere steder. Så det undrer mig at jeg slet ikke kan se det over fremtidige projekter i infrastruktur planen 2035 eller lign. Er der nogen kloge sjæle herinde der ved hvorfor man aldrig har rykket på at få dobbeltspor hele vejen til Farum (har det måske noget at gøre med forlængelsen til Hillerød?)
Det er faktisk noget "man smakker om":
Der er i"Aftale om Infrastrukturplan 2035" afsat 5 mio. kr. til en "Forundersøgelse af forlængelse af Farumbanen til Hillerød". Der fremgår ikke andet herom end at der er afsat 5 mio. kr. til formålet. Ingen tidsplan, men det haster nok ikke, for projektet kan ikke komme i spil igen før i 2028, når man genbesøger tidsplanlægningen i 2035 planen. I bedste fald kan der til den tid (2028) blive afsat penge til en VVM undersøgelse (kræver at finansiering fremskaffes, er ikke med i 2035 planen!), og baseret herpå en projektstart i 2035, når afløseren for 2035 planen skal forhandles og der dermed kan fremskaffes finansiering til selve projektet.
Forundersøgelsen bliver antageligvis baseret på ATKINS rapporten.
Jeg synes jeg har set en nyere undersøgelse, som ser på to forskellige sporføringer til Hillerød. En via Høvelte og en via motorvejen med en ny Allerød Vest station. Men kan ikke lige finde den.
Her er en oversigt udarbejdet af Otto Anker Nielsen.
Heri findes et kort med forslag til en "Nordligere forbindelse til Hillerødbanen?"
og der skrives at det er Transportministeriets vurdering at:
"• Der er imidlertid den umiddelbare vurdering, at sammenkobling af Farumbanen og Nordbanen kun vil være relevante for en lille del at pendlerne, som i dag benytter de to strækninger, og investeringen vil næppe være rentabel"
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k