Dobbeltspor hele vejen til Farum? (Generelt)
Det skal lige siges at jeg er ny på dette forum, og er ikke super velinformeret om tog, for er en travl student. Men jeg vil hører hvorfor dobbeltspor mellem Farum og Værløse (mere specifikt på Fiskebækbroen) aldrig har været prioriteret eller noget man overhoved snakker om ligenu. For enkeltsporet på denne strækning er en af de helt store udfordringer som begrænser kapaciteten på Farum banen, og har set det blive kaldt en flaskehals flere steder. Så det undrer mig at jeg slet ikke kan se det over fremtidige projekter i infrastruktur planen 2035 eller lign. Er der nogen kloge sjæle herinde der ved hvorfor man aldrig har rykket på at få dobbeltspor hele vejen til Farum (har det måske noget at gøre med forlængelsen til Hillerød?)
P.S. ved ikke om der har været en tråd om dette før men har ikke kunne finde et så beklager hvis dette er blevet diskuteret før
God Jul
Der er ekstremt dårlige jordbundsforhold lige hvor banen og motorvejen krydser Mølleåen - dette vil gøre det ret besværligt og dyrt at bygge nyt lige præcis her.
Som du også selv så rigtigt skriver er der jo tanker om at forlænge banen mod Hillerød (møde Nordbanen omkring Allerød), og i den forbindelse vil banen så skulle flyttes til at løb langs vestsiden af motorvejen i hvert fald indtil passage af Slangerupvej.
Det vil i hvert fald ikke være klogt at projektere ny bro før man ved "hvad vej den skal pege".
Og som der også skrives i tråden: Ingeniøren om sammenstyrtningen