Ingen tog henover Storebælt (Generelt)
Hvilken løsning, der blev valgt i Korsør i dag, ved jeg ikke men, låsebolte og ind-/ud rangering er absolut sandsynligt.
Det blev løsningen i sidste ende, efter en to timers stilstand.
Men for at der kan blive lagt låsebolte på, kræver det jo at, der er personale til at gøre det og, her i helligdagene er beredskabet til fejlretning reduceret. Så det har nok ikke været sådan "bare lige" når, der er flere fejl samtidig spredt ud over et stort geografisk område.
I tilfælde af mistet kontrol på sporskifter er det typisk lokomotivføreren på et tog der monterer låsebolt. Om der har været omstændigheder i dag der har gjort dette ikke kunne lade sig gøre med det samme, skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed.
Og i tilfældet med Korsør i dag, tvivler jeg på, det havde hjulpet noget.
Som beskrevet tidligere - det kræver at sporskifterne står i den rigtige stilling i forhold til den tiltænkte kørsel - ellers kan lokomotivføreren hverken gøre fra eller til
Sporskiftet kan i dette tilfælde omstilles med håndsvinget, som findes på alle fjernstyrede stationer, netop for brug i sådanne situationer. Når sporskiftet er omstillet, så kan der pålægges låsebolte og sporskiftet kan atter befares, forudsat at det ikke er skåret op og der er skader på sporskiftet.Jeg ved godt, at det er en rimelig omstændig og tidskrævende procedure der nødigt tages i brug, specielt hvis der også er bøvl med fjernstyringer, da alle sporskifter mister kontrollen når håndsvinget fjernes og de skal så omstilles for at få kontrol igen - det kan altså nemt give mere 'bøvl' hvis håndsvinget fjernes.
....og så kræver det at der ikke er installeret sporskifter af divergerende type (altså andet end 57-, 79- eller 94-drev), som ikke lader sig omstille med håndsvinget fra det udvendige betjeningsskab