Ingen tog henover Storebælt (Generelt)
Hvilken løsning, der blev valgt i Korsør i dag, ved jeg ikke men, låsebolte og ind-/ud rangering er absolut sandsynligt.
Det blev løsningen i sidste ende, efter en to timers stilstand.
Men for at der kan blive lagt låsebolte på, kræver det jo at, der er personale til at gøre det og, her i helligdagene er beredskabet til fejlretning reduceret. Så det har nok ikke været sådan "bare lige" når, der er flere fejl samtidig spredt ud over et stort geografisk område.
I tilfælde af mistet kontrol på sporskifter er det typisk lokomotivføreren på et tog der monterer låsebolt. Om der har været omstændigheder i dag der har gjort dette ikke kunne lade sig gøre med det samme, skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed.
Og i tilfældet med Korsør i dag, tvivler jeg på, det havde hjulpet noget.
Korrekt, der var intet problem med fjernstyringen. Højest sandsynligt ville understation i Korsør have gjort det hele mere besværligt. En ting er at man ikke rigtigt kan gøre noget anderledes, som man ikke kan gøre fra Roskilde. En anden ting er, at ind- og udrangering ville være meget mere bøvlet, da der (muligvis) ikke er GSM-R radio i kommandoposten i Korsør. Det ville også give en masse kommunikation mellem Kmp Kø og FC Ro, hvilket man selvfølgelig ikke behøver hvis FC Ro betjener Korsør som normalt.