Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fyldtre regionaltog (Generelt)

af Niels Bak, 20/12 2021, 12:51 (1071 dage siden) @ Danielsen

Så er første dag med restriktionerne i togene overstået. Jeg ved ikke med jer andre, men jeg syntes det var tydeligt at se i går, at specielt strækningen København H-Roskilde og omvendt var godt fyldt med passagerer i regionaltogene. Nu ved jeg godt, at der kun er ét IC-tog på samme strækning, men de var til gengæld ikke så fyldte, da restriktionrne jo gælder her.

Nu har jeg lige læst denne artikel på BT.DK
Nogle gange brokker man sig til medierne for hurtigt. Jeg er fortaler for coronapas i IC-togene, og jeg kan godt se problematikken for nyligt smittede, men de fleste strækninger i Danmark har enten regionaltog, Arriva-tog eller lokaltog. Hvilket jeg også italesatte overfor en uvidende DSB-ansat på Facebook. Det er stort set kun Storebæltsbroen som skaber problemer for rejsende uden coronapas.

https://www.bt.dk/samfund/nu-er-morten-rask-men-han-kan-ikke-rejse-hjem-til-jul

I dette tilfælde kræver det dog et skift i Fredericia, men det er trods alt ikke umuligt at komme hjem til jul.


Men dit eksempel med fyldte regionaltog viser jo med al ønskelig tydelighed, hvorfor coronapas/krav om pladsbillet i IC-togene er en idiotisk idé: i stedet for at sprede folk ud så meget som muligt, stimler folk sammen i regionaltogene... Og hvis man alligevel kan komme hjem via andre tog, hvad er så pointen?

Det er ikke specielt logisk, men der er dog den pointe at tid og virusmængde er en faktor i forhold til smitte, så hvis man sidder i nærheden af en smittet i timer, så er risikoen større end hvis det er i 45 minutter.

Men forskellen skyldes jo nok nærmere at IC-togene synes man, at man har kunnet lægge krav ned over, da de i mindre omfang rammer pendlere, mens det har givet for store gener i regionaltogene i forhold til arbejdsmarkedet, og man forsøger at finde alle de praktisk mulige smittebegrænsende tiltag man kan for at hæmme smitten så meget som muligt - altså lidt forenklet sagt, at logikken er, at vi tager de smittede med som vi får i regionaltogene, og så håber vi der er senge nok fri, når dem i IC-togene ikke også bliver smittet.

At det er coronapaskravet som giver synderligt mere trængsel i regionaltogene køber jeg til gengæld ikke. Langt størstedelen af befolkningen har et coronapas, så det er ret få passagerer, der bliver flyttet. Pladsbilletkravet giver nok større effekt, fordi det koster både besvær og penge, og det hopper folk især på korte stræk, hvor der er alternativer (fx kbh-Roskilde) nok over.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MZ1447
Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

Jernbanebøger

Nærumbanen 1900-2000

Nærumbanen 1900-2000. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak