Hvorfor er DSB så vatter i IC4 farcen (Trafikpolitik)
En ting burde DSB dog tage ved lære af. Der er bygget 20 ICE-TD. Hvorfor f*** byggede man ikke 10-20 IC4, og ventede med at lægge ordren på resten, til de 20 kørte tilfredsstillende?
Derudover så har DB for nyligt købt ICE tog igen fra Siemens. Var det i EU udbud, eller gælder reglerne kun for de små lande?
1) mener faktisk at man argumenterede med at det var hyldevare (!) dengang man skrev kontrakten - altså alle komponenterne.
Det er jo forrykt. Det må vel være endnu et resultat, af at det værste man kan få af straf for den slags, er flere 'næser' i dagspressen...
2) EU-udbud kan jo specificeres så man får det ønskede - og det behøver ikke være det billigste tilbud, for det bestemmes vægtningen af de enkelte kriterier i udbudsmaterialet.
Jo men hvis DB på den måde kan forfordele Siemens, så kunne vi vel også have forfordelt Bombardier / Adtranz?
Det måtte have været noget med at specificere en kort udviklingstid, og at toget skulle kunne køre smertefrit sammen med IC3 / IR4?
Der er jo ikke mange andre virksomheder, der har erfaring i at bygge IC3, end Bombardier. Spørgsmålet er så hvor meget af denne erfaring, der reelt er bevaret her 15 - 20 år senere.
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK