MjbaD Köff 21 ved FMC på Rønland (+1 foto) (Jernbanen i dag)
Godformiddag!
Deutsche Reichsbahn (DRG) ønskede i slutningen af 1920´erne og begyndelsen af 1930´erne at normalisere motormateriellet, herunder rangertraktorerne. Efterhånden som nye typer blev udviklet og afprøvet, blev der fastlagt nogle grundkrav og fra 1931 kunne man inddele de mindre motortraktorer i såkaldte ”Leistungsgruppen (Lg.)” (trækkraftgrupper), indledningsvis gruppe I (op til 39 HK.) og II (40 HK til 149 HK.). Året efter oprettedes ”Arbeitsgemeinschaft Kleinlokomotiven” under medvirken af fabrikkerne Schwartzkopff (BEMAG), Deutz, Jung, og Krauss-Maffei. Denne arbejdsgruppe skulle så udvikle det kommende mindre motormateriel under hensyntagen til de udstukne linjer. Disse var bl.a.:
• Førerhus 380 mm. over skinneoverkant ad hensyn til let adgang til førerhuset.
• Rammer med en pladetykkelse på 30 mm.
• Hurtigtkørende enten benzin- eller dieselmotor.
• Dobbelte rullekæder på begge aksler.
• Rullelejer i akselkasserne.
• Mulighed for betjening i begge sider.
• Fodbremse a.h.t. traktorførerens mulighed for betjening af håndtag mv. i førerhuset.
• Langsgående trinbrætter i begge sider og
• Anvendelse af hydraulisk gear for traktorer i Leistungsgruppe II.
Allerede samme år kunne Schwartzkopff fremvise den første normaltraktor i Lg. I, nemlig Kb 4065.
Alle traktorerne havde hovedbetegnelsen ”Kleinlokomotive” (K). For yderligere at kunne kende forskel på de forskellige typer, blev de benævnt efter deres udstyr således:
• b = Benzol (Benzinmotor).
• ö = Öl (Dieselmotor).
• s = Speicher (Elektrisk motor med akkumulator).
• e = Elektrich (Elektrisk kraftoverføring med banemotor)
• f = Flüssigkeitsgetriebe (Hydraulisk kraftoverføring).
I 1933 kom så den første traktor med hydraulisk kraftoverføring (Kbf 4736), der i realiteten var stamfaderen til alle senere traktorer af Köf typen (”Kleinlokomotive, Öl-Antrieb, Kraftübertragung mit Flüssigkeitsgetriebe”).
Herunder en tegning af en af de første forsøgstraktorer og derefter en af de første "færdige Köf", Kb 4065 med benzinmotor.
Tegning Schwartzkopff.
Fabriksfoto Schwartzkopff.
--
Steffen Dresler