TRAKO 2021 - 3. del (7 fotos) (Jernbanen i dag)
PESA var også til stede med sit første dual system 3 kV DC / 25 kV AC tog:
PESA Elf Regio Jet 1 655 002-4, TRAKO 22.09.2021 (nm).
Det er samtidig PESAs første salg af Elf-platformen uden for Polen, og tjekkiske Regio Jet har bestilt i alt 7 2-vognsudgaver af toget.
PESAs "Bydgostia" var til stede i renoveret form:
PKP InterCity ED74-003 i moderniseret stand, TRAKO 22.09.2021 (nm).
Dette 4-vogne EMU blev bygget allerede i 2007, men er her udstillet i stærkt moderniseret form under kælenavnet "Edyta". Arbejdet, som er udført af ZNTK Mińsk Mazowiecki, omfattede både en ydre (færre døre, mindre vinduer m.v.) og indre (nye sæder, ændret inddeling m.v.) modernisering, som er nærmere beskrevet her: https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/pierwsze-ed74-dla-pkp-intercity-gotowe-zobacz-jak-... . Alle 14 togsæt skal moderniseres til InterCity trafikken.
STADLER
Stadler FLIRT 3 - PKP InterCity ED160-022 på TRAKO, 22.09.2021 (nm),
Toget, som er et 8-vogns IC-EMU (160 km/t), er bygget på Stadlers fabrik i Siedlce [PL].
Et par HYBRID-tog i form af elektro-diesel togsæt var også med:
NEWAG
NEWAG EN63H-003 på TRAKO, 22.09.2021 (nm).
Denne 3-vogns udgave af "Impuls"-platformen er sidste nye og blev leveret sammen med EN63H-004 til Polregio Kołobrzeg; i 2019 udstillede NEWAG EN63H-001.
FPS Poznań
"FPS PLUS" fra H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych i Poznań, TRAKO 22.09.2021 (nm).
Firmaet, som nybygger og renoverer personvogne og moderniserer diesellokomotiver, præsenterede her for første gang et 2-vogns elektro-diesel togsæt, som angives at være forberedt for brint-modul.
I øvrigt forlyder det, at også PESA arbejder med et brint-modul, men endnu intet om i hvilken platform det tænkes installeret.
I 4. og sidste del vil vi bl.a. se på nogle af de ellokomotiver, der var udstillet på TRAKO 2021.
Bedste hilsener
Niels