TRAKO 2021 - 1. del (4 illustrationer) (Jernbanen i dag)
I perioden 21. - 24.09.2021 afholdtes den 14. udgave af jernbanemessen TRAKO i Gdańsk [PL]. Den afholdes i ulige år og viser især den central- og østeuropæiske jernbaneindustris formåen, såvel i 1:1 på det udendørs opstillingsområde som på firmaernes stande i de 6 udstillingshaller.
I år var antallet af udstillere samt ikke mindst antallet af besøgende det største nogensinde. Det kan bl.a. skyldes, at den berlinske jernbanemesse InnoTrans i 2020 endte med helt at blive Covid-19 aflyst.
På det udvidede opstillingsområde stod det rullende materiel tæt og gjorde - tilsammen med de mange besøgende - det hele svært fotograferbart.
Men lad os starte med et par, der stod "uden for hegnet":
Forrest PKP CARGO SM42-1302 6Dg, bagved CTL LOGISTICS' SM42-2570, Gdańsk 22.09.2021 (nm).
Det dieselelektriske lokomotiv SM42, som blev fremstillet i over 1.800 eksemplarer, har i tidens løb "lagt ryg til" allehånde modifikationer, hvor eksempelvis suffixet "6Dg" karakteriserer én.
Den mest markante "modifiokation" til dato er nok PESA's brintlokomotiv SM42 "6Dn", der blev "afsløret" ved en ceremoni på messens 1. dag.
PESA SM42-6Dn 001 / 98 51 8 620 573-0 på TRAKO, 22.09.2021 (nm).
Lokomotivet skal køre hos det statslige olieselskab PKN ORLEN's transportselskab KolTrans på raffinaderiet i Plock. Dets specifikationer:
SM42 6Dn specifikationer (PESA).
PESA SM42-6Dn 001 / 98 51 8 620 573-0 på TRAKO, 22.09.2021 (nm).
Det var imidlertid hverken den eneste SM42-modifikation eller det eneste brinttog på messen; men det må jeg vende tilbage til i senere afsnit af denne tråd.
Bedste hilsener
Niels