Vectron 3235 og 3236 (Generelt)
De skal have svensk ATC for at kunne håndtere nattogene fra Sverige til Tyskland (Som Hectorrail står for i dag). Det er derfor disse 7 lokomotiver ikke bliver leveret nu her :) Jeg kan ikke huske hvornår de er planlagt til at ankomme.
Nu skal jeg lige forstå det her rigtigt.
Kan det passe at en statslig operatør (DSB) betaler for at få svensk ATC i Vectron?
Det må jo også betyde at DSB betaler "first of class", hvilket så igen åbner ballet for at "andre ligende Vectron fra andre operatører" kommer væltende.....
Når DSB har taget omkostningen for FOC, så kan Siemens jo sælge lokomotiverne billigere end ellers......
Man fornemmer et art beskidt kompromis mellem Siemens og DSB her.
Siemens har kigget på det svenske marked i mange år. Og der er allerede et par leveringer, som bruges i Sverige til Snälltåget og Hector Rail. Og i 2016 testede de Vectron med deres egen ETCS udstyr med både dansk og svensk ATC langt før de vandt udbuddet fra DSB. Og omkring det tidspunkt var de sammen med Alstom oppe at teste deres software til mobilt udstyr op imod de 2 leverandører af ETCS til de første svenske strækninger, som bruger ETCS version 2.0.3.d (baseline 2) med en del tilføjelser.