Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vectron 3235 og 3236 (Generelt)

af Peter Christensen, 25/8 2021, 09:56 (1278 dage siden) @ Banemanden
redigeret af Peter Christensen, 25/8 2021, 10:34

De skal have svensk ATC for at kunne håndtere nattogene fra Sverige til Tyskland (Som Hectorrail står for i dag). Det er derfor disse 7 lokomotiver ikke bliver leveret nu her :) Jeg kan ikke huske hvornår de er planlagt til at ankomme.

Nu skal jeg lige forstå det her rigtigt.
Kan det passe at en statslig operatør (DSB) betaler for at få svensk ATC i Vectron?
Det må jo også betyde at DSB betaler "first of class", hvilket så igen åbner ballet for at "andre ligende Vectron fra andre operatører" kommer væltende.....
Når DSB har taget omkostningen for FOC, så kan Siemens jo sælge lokomotiverne billigere end ellers......
Man fornemmer et art beskidt kompromis mellem Siemens og DSB her.
Vel har Siemens leveret mange EB til DSB, men de kører jo ikke rigtig noget...dermed får Siemens heller ikke særlig meget betaling da betalingen primært er km-baseret.
Ergo, hvis DSB betaler FOC mht. svensk ATC så øges salgspotentialet for Vectron....og dermed kan Siemens hente på gyngerne hvad der tabes på karusellen.....

Formelt vil der næppe komme nogen klager omkring ovenstående da Siemens var eneste firma, som afleverede "best and final offer". Så der er ro fra den kant omend kørsel i Sverige ikke var en del af betingelserne i udbuddet på el-loko.
Om den nuværende nattogsoperatør vil klage?
Aner det ikke....
Men Benny E. vil nok være glad for at DSB kan kører nattog.....og han bliver nok endnu gladere hvis DSB finder en anden statslig operatør, som reelt betaler en stor del af regningen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak