Infrastrukturplan 2035 (Trafikpolitik)
Ved nærlæsning savner Jeg versioner/nytiltag vedr godsområdet! Skal klimamålene nås og dermed mere grøn omstillingen i fremtiden kunne man da eks tage stilling til:
- fjernelse af infrastrukturafgift for passage af godstog på Storebælt/Øresund.
- ibrugtagning af Hirtshals Containerterminal
- ibrugtagning af Esbjerg Containerterminal
- ibrugtagning af Køge Containerterminal
- ibrugtagning af kommende containerterminal i Kalundborg! Mærsk har jo udset sig til en ny og meget stor containerhavn. Novo Nordisk har også store produktionsanlæg. Så en aflastning af Kalundborgmotorvejen kunne davære en del af løsningen.
Etablering af "Rullende Landevej" fra Taulov - Høje Tåstrup containerterminal. Jo, vi har kortere afstande, men markedet er der! I det hele taget en løsning "her og nu" på alternativer til den alt for dominerende lastbilkørsel på motorvejene.
Fra politisk side er der ikke så meget fokus på at udvikle jernbnanen som sådan, men mere på at sikre DSB, jeg får ofte det indtryk at de politiske udspil på baneområdet mest retter sig efter DSB's behov. . Og DSB kører jo ikke med gods. Men det er nemmere at finde en stak milliarder, hvis DSB kan spare et par minutter et eller andet sted.
DSB og BaneDanmark er ikke blege for at føre udenrigspolitik. Det er dem der bestemmer om Øresundsområdet skal integreres eller ej.