Infrastrukturplan 2035 (Trafikpolitik)
Etablering af "Rullende Landevej" fra Taulov - Høje Tåstrup containerterminal. Jo, vi har kortere afstande, men markedet er der! I det hele taget en løsning "her og nu" på alternativer til den alt for dominerende lastbilkørsel på motorvejene.
Meget enig. Men dette forum kan generelt ikke lide rullende landevej og ser kun en masse ulemper.
Måske fordi man ikke forstår konceptet eller blander en masse ligegyldigt om køre-/hviletid ind i debatten.
Det er jo nok reglerne på landevejen, samt omkostninger, herunder den iregnede omkostning ved transporttid og fleksibilitet, som afgør transportvalget (læs bane kontra vej eller kombinationer). Heri indgår køre/hviletid og en hel del andre parametre. Nok så vigtigt med 100 pct vejtransport er at transportfirmaet og transportkøberen har bedre (fuld) kontrol med godsets vej ved for eksempel uregelmæssigheder, hvor der kan påstå propper i terminaler mv.
Godstransport er implicit med i infrastrukturplanen, idet det er min påstand at den primære årsag til udbygning af motorveje fra fire til seks spor skyldes lastvogne, som efterhånden optager et spor i hver retning. Formentlig lignende årsager, der er ligger som en skygge bag en hærvejsmotorvej, hvor der pludseligt er opstået et umådelig motorvejsbehov i alle retninger fra Viborg.
Gods på bane vil blive drevet af EU-regner og nationale regler i Sverige/Norge og Tyskland, dertil er lastvognslobbyen for stærk i DK til at trække over i banetransport (jo, jeg ved godt at jernbanens udvikling siden 2000 i DK også har medvirket til ulyst til banesatsning, men det er en anden fortærsket snak).
--
ئۇلغىك