Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Indfasning af nye litra (Generelt)

af Rail, 19/5 2021, 22:32 (1377 dage siden) @ P.Jensen

I disse måneder "vælter det ind" med nye Vectron lokomotiver. Indenfor få år nye Hamburg tog for ikke at tale om el-togsæt fra Alstom.

Hvordan indfases disse nye togtyper - f.eks. EB Vectron?

For EB er problemet at den skal primært erstatte ME. EA var derimod nemt da man blot udskifter EA med EB.

Men når du skal erstatte ME med EB så skal du lave en større omrokering hvor du først erstatter ME+DD med IC3/IC4, så skal du finde ER der kan erstatte IC3/IC4 og til sidst kan du så bruge EB+DD til at erstatte ER.
For at kunne lave denne rokade (og gennemfører den politisk besluttede adskillelse af Kystbanen og Øresund) er der derfor lavet en ny køreplan til 2022 (K22) der indeholder ret mange ændringer af de forskellige systemer.


Venter man med at lægge køreplan om indtil alle ME er borte eller begynder man med isolerede linjer, som kunne være 41xx og 43xx togene til Ringsted og Slagelse?

Ja udgangspunktet er at vente på at EA/ME er udrangeret helt.

Derved kan man opnå kortere køretider. Jeg ved ikke hvor meget hurtigere disse tog kan køres i forhold til i dag, men der er vel ikke grund til at lade pendlerne vente? På samme måde de enkelte løb med EB/dobbeltdækker på Kystbanen bør vel kunne fremføres hurtigere?.

Som udgangspunkt planlægges køreplaner efter lavest fællesnævner hvad angår togtyper. Så kan man altid indsætte en hurtigere togtype i nogle tog. Derfor er de fleste regionaltog planlagt med ME og eksempelvis 41/43 planlagt med EA. Så man kan altid indsætte et hurtigere tog i en køreplan.

Spørgsmålet er hvor meget det vil gavne pendlerne at have forskellige minuttal henover dagen an på om toget er planlagt med den ene eller anden materieltype


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak