Højhastigheds tog fra Stokholm til Oslo og måske København (Generelt)
Men oplysningen om at bygge på betonpiller - den er interessant. Kineserne gør det i større udstrækning, måske fordi det måske faktisk er billigere end traditionel banedæmning, ballast etc. (?)
Det er jo billigere, for du kan have en fabrik, der spytter betonelementer ud døgnet rundt på samlebånd. Og når man bygger på søjler, skal man ikke lave banedæmninger, stabilisering af jordund, udfyldning af bundløse sumpe, faunapassager, vejbroer, osv osv osv. Så ender det med at blive en præfabrikeret bane.
Det er billigt, hurtigt, men ikke så godt for miljøet (pga de store mængder beton)
Ville man ikke have brugt denne metode hvis det rent faktisk var billigere? Hvis en strækning anlægges kun til højhastighedstog kan man i højere grad lade den følge landskabet og bygge broer der hvor det er nødvendigt. Se eksempelvis strækningen Köln-Rhein/Main hvor der samtidig er skrappe restriktioner på hvilket togmateriel der må og kan befare strækningen pga. stigningerne.
Foto: Deutsche Bahn AG - 2001
--
Mvh Anders