
Højhastigheds tog fra Stokholm til Oslo og måske København (Generelt)
Men oplysningen om at bygge på betonpiller - den er interessant. Kineserne gør det i større udstrækning, måske fordi det måske faktisk er billigere end traditionel banedæmning, ballast etc. (?)
Det er jo billigere, for du kan have en fabrik, der spytter betonelementer ud døgnet rundt på samlebånd. Og når man bygger på søjler, skal man ikke lave banedæmninger, stabilisering af jordund, udfyldning af bundløse sumpe, faunapassager, vejbroer, osv osv osv. Så ender det med at blive en præfabrikeret bane.
Har I hørt om Fiskebækbroerne? Det er godt nok et par motorvejsbroer syd for Farum, men den ene af de to fejl man begik var i projekteringsfasen, hvor man ud fra at jernbanen ved siden af motorvejen kunne ligge der i den sumpede grund omkring Mølleåen, så kan broen nok også.
Den anden fejl var under byggeriet, hvor tilsynet svigtede så man ikke opdagede at der kom meget mere beton ned i støbeformene til pillerne end beregnet (fordi den sumpede jord ikke kunne holde den våde og tunge beton tilbage. det løb så bare ud af bunden af støbeformen).
Du kan risikere at ryge ud i nogle kostbare piloteringsopgaver når vægten af bane og tog koncentreres i punkter frem for større flader.
--
Venligst
Michael Deichmann