Esbjerg-Niebüll - robust trafikafvikling (eksemplet Egøje) (Trafikpolitik)
Hvad koster sådan en udvidelse af baneoverskæringen, som fx i Egøje, til 2 spor? Er det småpenge i den samlede regning eller var det måske fra Vejdirektoratets kasse det blev betalt?
Det er mere for at få en idé om, om prisen for en krydsningsstation på åben mark (som fx Grubberholm) vil være noget lavere, når der ikke skal flyttes signalanlæg for vejsiden?
Selv om Vejdirektoratet (VD) dengang ejede de sikrede overkørsler ved privatbanerne og dermed "havde" budgettet for anlæggene, hyldede VD ved ændringer "sagsvolderprincippet", som betød, at den, som foranledigede/ønskede ændringen, også skulle til lommerne f.s.v.a. anlægsomkostningen. Sagsvolder kunne snart være banen, snart vejmyndigheden, snart VD selv. Jeg kender ikke Egøje-sagens detaljer, men det er sandsynligt, at alle 3 parter har bidraget her.
Det vil - alt andet lige - betyde, at en krydsningsstation på "åben mark" vil være billigere.
VD, hvis rolle i f.t. privatbanernes overkørselsanlæg var historisk betinget, overdrog i øvrigt pr. 1. januar 2012 ejerskabet af overkørselsanlæggene ved privatbanerne til Banedanmark.
M.v.h.
Niels