Esbjerg-Niebüll - robust trafikafvikling (eksemplet Egøje) (Trafikpolitik)
Krydsningsstation på Egøje på Østbanen have på et tidspunkt et budget på 21,8 mio kroner. Det er inklusiv nyt sikringsanlæg.
Et beløb i den størrelsesorden erindrer jeg vist også. Her et par fotos kort inden stationen blev tillyst:
Egøje station set fra Billesborgvej mod nord, 02.05.2009 (nm).
Egøje station set fra Billesborgvej mod syd, 02.05.2009 (nm).
Egøje var et trinbræt med perron på hver sin side af Billesborgvej.
Der måtte erhverves en strimmel jord på østsiden for at opnå den fornødne stationsbredde. Den nye ø-perron nord for Billesborgvej er 55 cm og udført efter gældende TSI, der bl.a. fastlægger min. afstand fra faste objekter til perronkant (så mødre med barnevogne ikke hvirvles rundt af gennemkørende tog). Inventaret er Movia/Lokaltog "Moment". I overkørslen for Billesborgvej, der nu fik 2 spor, blev ilagt Strail. Sikringsanlægget er et E80 som på banens øvr. stationer.
Ym 2-Ys 12 mod Hårlev passerer Egøje, 13.06.2009 (nm).
M.v.h.
Niels