Brintbranchen ønsker at give brinttog en chance (Trafikpolitik)
Henvendelse fra brintbranchen til ministeren og TRU.
https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/234/2151573.pdf
Et lille klip:
"Fokus på mål – ikke teknologi
Det kan ikke siges mere tydeligt. Naturligvis skal fokus i de udbud der måtte komme være på målet, og der skal nok komme både batteri- og brinttog i Danmark, hvis det er det, der giver mening. Bombardier har iøvrigt til flere konferencer været fortaler for begge teknologier, omend der ikke pt er brinttog i Bombardiers portefølje (og det var inden det forventede salg til Alstom ). Det handler om målet: Emisisonsfri, billig og effektiv jernbane. Så må teknologien vinde der, hvor det giver mening. Mit helt eget personlige bud er, at Bombardier nok også går ned ad hydrogenstien. Især når både Siemens, Alstom og Stadler tilbyder tog på både batteri og hydrogen.
I forhold til de aktuelle testkørsler, ser jeg ikke at Brinttoget vil kunne bidrage med noget nyt. Det skal nok virke, hvis det får brint. Tilsvarende vil et batteritog virke, hvis det får strøm...Der udvikles i denne tid ladestationer til batteritog i Tyskland. Disse ventes at have en pris på 0,5-1,5 mio EUR alt efter hvor mange tog, der skal lades på samme tid.
/Lasse