Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Brintbranchen ønsker at give brinttog en chance (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 19/2 2020, 12:32 (1741 dage siden)
redigeret af Poul Brandt, 19/2 2020, 12:42

Henvendelse fra brintbranchen til ministeren og TRU.

https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/234/2151573.pdf

Et lille klip:

"Fokus på mål – ikke teknologi
Derfor er vi naturligvis både overraskede og skuffede over din udmelding den 14. februar 2020 i diverse
medier om, at en specifik teknologi, batterier, er fremtiden for de mindre baner på det danske jernbanenet.
Det lukkede teknologivalg og den deraf følgende mangel på teknologineutralitet i valg af batteriteknologi til
at køre på de to baner, risikere at gøre den grønne omstilling af jernbanen både dyrere og mere ufleksibel
end det behøver være tilfældet.
For helt overordnet finder vi, at det er endog rigtigt ærgerligt, at man vælger teknologi politisk i stedet for
at lave teknologineutrale udbud, hvor fokus er på det man gerne vil opnå. Fx CO2-neutralitet eller total
emissionsfrihed. Ved et teknologineutralt udbud vil det være muligt for andre nulemissionsteknologier at
byde ind og konkurrere under lige forudsætninger og vilkår. Hvis vurderingen er, at batteriteknologi
alligevel er brint og evt. andre teknologier overlegen, både drifts og prismæssigt, vil batteriteknologien
alligevel vinde udbuddet i sidste ende, og der er således ikke ekstraomkostninger forbundet hermed."

--------------

Så vidt jeg husker var der et teknologineutralt udbud i Tyskland, hvor batteritog vandt.

Poul


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak