Brintbranchen ønsker at give brinttog en chance (Trafikpolitik)
Så vidt jeg husker var der et teknologineutralt udbud i Tyskland, hvor batteritog vandt.
Ja, det var ved NAH.SH i Schleswig-Holstein (55 Stadler Flirt Akku).
Men ved Rhein-Main-Verkehrsverbund RMV har man bestilt 25 iLINT, og ved Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen LNVG 14 iLINT hydrogentog hos Alstom.
M.v.h.
Niels
.
ja, batterier til tog er stadig relativt dyre, fordi der er krav om opladning på 5-10 minutter. Dette kan kun relativt dyre batterier klare. Disse koster antageligvis (mindst) det dobbelte af de batterier der i dag anvendes til elektriske biler.
Men næste generation af litium-ion batterier til biler kommer til at kunne oplades på få minutter (faststof litium-ion batterier, som i øvrigt vejer og fylder det halve af dagens batterier). De forventes at blive billige nok til at begynde at overtage markedet for el-biler fra omkring 2025 . Til den tid vil man således også kunne købe markant billigere batterier til tog, og dermed er det svært at se en fremtid for brinttog.
Toyota forventes at introducere en demonstrations bil med faststof litium-ion batterier i år til olympiaden i Tokyo, og forventer at introducere batteritypen generelt i 2025.
I øvrigt betyder introduktion af faststof batterier at det ikke er nødvendigt at også dem der bor i lejligheder, skal have en hjemmeoplader til elektriske biler. Det betyder jo ikke noget at skulle bruge 5 minutter på at køre ind på en "tankstation" og lade op. Det kræver at hurtigopladerne opgraderes fra i dag maksimalt 350 kW til 700 kW. Men det er en anden historie.
Poul