Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Torstens afsporing... (Trafikpolitik)

af tgpsen, 20/10 2019, 19:57 (1860 dage siden) @ esni

Du er god til af afspore en debat - med dine håbløse forslag....

En omstrømning af S-banen i København til fjernbanestandard ville gøre det muligt ved fremtidige anskaffelser for de større byer at få et S-bane-net.

Torsten - S-togs nettet i København bygger på en fremsynet plan med et nærbanenet... De storbyer, som ikke fik et nærbanenet fra starten af, har en masse ulemper. De S-banenet, som er på fjernbane materiel, har ikke samme effektivitet som dedikeret net som København har. De fleste storbyer bruger bruger årtier på at ombygge banenettet til kunne håndtere det. Du kan ikke finde et godt eksempel nogen sted.


Personlig tror jeg at tiden er forpasset til at omstrømme S-banen, selv hvis det havde været en god ide.


Åh nej, det var dog ærgerligt. Hvornår var sidste frist?


I. Jeg er på ingen måde overbevist om ideens meritter

Ooookay.

II. Beslutningen om CBTC på S-banen og ETRMS på resten delte jernbanen i to dele - derefter blev det beslutningsmæssigt tungt, og derfor dyrt at ændre opdelingen.

Det var der nogen der var meget forhippet på.

III. der er sandsynligvis et politisk pres for at drive disse net uafhængigt af hinanden, og en s-bane operatør der ikke er organisatorisk samordnet med andre operatører har næppe en fordel ved koordinerede indkøb.

Det er vist det der er pointen. Med bygningen af de faste forbindelser er Danmark i en ny geopolitisk situation, sammenlignelig med den polske korridor. DSB behøver et sidste indre borgtårn inden onde politikere forærer deres baner til udenlandske kræfter.


Til gengæld kan jeg da fortælle, at Bellegarde - Geneve delstrækningen af Lyon - Geneve linien blev omtrømmet fra 1500 V DC til 25 kV AC for et par år siden i forbindelse med CEVA projektet.

Fra mødet med strækningen til Geveve-Aeroport blev det indrettet med sektionsvis omskiftning imellem 25 kV/50 og 15kV/16.6 for at få bedre udnyttelse af de 3 spor.

Kunne man gøre noget tilsvarende på transitstrækningerne i Dnamrk mellem Danmark og Tyskland? Jeg foreslog i sin tid at man kunne forbinde strømforsyningen med de enkelte blokke i sikkerhedssystemet.


Hermed opnåede man at de regionale tog omkring Geneve kun skulle understøtte de 2 AC systemer, hvorimod DC udgår her.
Det ny net af regionale linier ved Geneve efter CEVA kaldes Leman Express

Liniekort Leman Express ult 2019

Leman express officiel side

De havde en anden tidsfrist der?


Det ved jeg ikke, men planen var forankret i folkeafstemninger i Geneve by og Canton.
Desuden må SNCF have været interesseret, da strækningen også blev benyttet af TGV


Mon ikke vi kan fikse S-banen endda, hvis der er tilsvarende store fordele?


Tiden er forpasset, og interessen i at fremtidssikre den danske jernbane har været marginal siden 1. verdenskrig.

Med udviklingen på den anden side Sundet er Københavns fremtid som produktionssted mørk, og dermed også DSBs. De implicitte forudsætninger for drømmene om Øresund som samlet område er der ikke længere. S-banens fremtid bliver som people moveren i Detroit.

låst
1925 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Frygt og fascination

Frygt og fascination. Pris 250 kr.

Læs mere
DSB MV1102

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak