Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Torstens afsporing... (Trafikpolitik)

af tgpsen, 20/10 2019, 18:58 (1863 dage siden) @ esni

Du er god til af afspore en debat - med dine håbløse forslag....

En omstrømning af S-banen i København til fjernbanestandard ville gøre det muligt ved fremtidige anskaffelser for de større byer at få et S-bane-net.

Torsten - S-togs nettet i København bygger på en fremsynet plan med et nærbanenet... De storbyer, som ikke fik et nærbanenet fra starten af, har en masse ulemper. De S-banenet, som er på fjernbane materiel, har ikke samme effektivitet som dedikeret net som København har. De fleste storbyer bruger bruger årtier på at ombygge banenettet til kunne håndtere det. Du kan ikke finde et godt eksempel nogen sted.


Personlig tror jeg at tiden er forpasset til at omstrømme S-banen, selv hvis det havde været en god ide.

Åh nej, det var dog ærgerligt. Hvornår var sidste frist?


Til gengæld kan jeg da fortælle, at Bellegarde - Geneve delstrækningen af Lyon - Geneve linien blev omtrømmet fra 1500 V DC til 25 kV AC for et par år siden i forbindelse med CEVA projektet.

Fra mødet med strækningen til Geveve-Aeroport blev det indrettet med sektionsvis omskiftning imellem 25 kV/50 og 15kV/16.6 for at få bedre udnyttelse af de 3 spor.

Kunne man gøre noget tilsvarende på transitstrækningerne i Dnamrk mellem Danmark og Tyskland? Jeg foreslog i sin tid at man kunne forbinde strømforsyningen med de enkelte blokke i sikkerhedssystemet.


Hermed opnåede man at de regionale tog omkring Geneve kun skulle understøtte de 2 AC systemer, hvorimod DC udgår her.
Det ny net af regionale linier ved Geneve efter CEVA kaldes Leman Express

Liniekort Leman Express ult 2019

Leman express officiel side


De havde en anden tidsfrist der?

Mon ikke vi kan fikse S-banen endda, hvis der er tilsvarende store fordele?

låst
1952 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak