Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)
Og hvor mange er det så lige i Skive der skal til Ballerup?
Det var så 28!
Det er helt åbenlyst, at du ikke har forstået, hvad Kattegatforbindelsen drejer dig om. Du har den fejlagtige opfattelse, at den kun kommer folk i Aarhus eller folk i København til gode. Sådan er virkeligheden ikke. Kattegatforbindelsen kommer de fleste danskere til gode. I løse tal - jf. tidligere indlæg - kommer den ca. 3,4 mio. danskere til gode. Det er synd, at du ikke forstår det. Og når du ikke forstår det, ja så bliver dine indlæg lidt trættende at læse i længden.
Dit mål er at få låst denne tråd??
Selv om du ikke forstår følgende, kan andre måske få "glæde" af det:Skal du fra Skive til Ballerup, sparer du tid via Kattegat - uanset om du kører i bil eller tager toget. Tilsvarende gælder fra Hadsund til Holbæk, fra Sæby til Hillerød osv. osv. osv. Og i den anden retning: Fra Roskilde til Viborg, fra Valby til Bjerringbro, fra Jyderup til Langå, osv. osv. osv.
Det er ingen uenig i - især på vejsiden. Men på jernbanen siden er det for dyrt i næste mange år! Og såvel penge som arbejdskraft vil blive taget fra andre vigtigere projekter indenfor offentlig trafik!
En anden ting, som du åbenbart heller ikke forstår, er selve økonomien bag samfundsmæssige regnestykker. Du blander lystigt pærer og bananer med daglige trafiktal og totalomkostninger.Men faktum er:
Kattegatforbindelsen vil koste 136 mia. kr. alt inklusive, den vil kunne holde i mindst 120 år og den vil dagligt blive brugt af 43.700 togpassagerer og køretøjer.
4.370 togpendlere og 40.000 bilister.
Det giver en udgift på 71 kr. pr. togpassager/køretøj. Alene det er en megafin forretning for samfundet.
Det er næppe den pris man kommer til at betale som togpassager eller passagerer i en bil!
Regnestykket kan naturligvis rafineres efter ønske. Tager man overflytningen fra Storebælt med, bliver prisen 150 kr. pr. togpassager/køretøj. Men stadigvæk: Det er en megafin forretning for samfundet.Endelig: De 43.700 togpassagerer og køretøjer er 2035-tal. Mon ikke det tal stiger gevaldigt i løbet af de 120 år. Og endelig sidder der jo ofte mere en én person i et køretøj.