Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Timemodellen (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 5/9 2019, 08:03 (1908 dage siden) @ gaest

I en tid hvor der skæres massivt i den kollektive trafik uden for Hovedstaden, synes jeg at det virker malplaceret at nogen tænker på at investere milliarder i nogle efterhånden halvgamle ideer der alene kan spare nogle få minutter hist og her. Busdriften i Midttrafik er feks blevet meget kraftigt beskåret for at nogen kan få sig en letbane eller kørsel med turister i Vestjylland. Der er kun begrænsede midler til offentlig trafik, skal de virkelig bruges på kæpheste og projekter der aligevel kuldsejler inden de nogensinde nærmer sig målet?

Som sagt 120 gange før, så handler det ikke kun om få minutter men også om at skabe overhalingsmuligheder/mere kapacitet. Hvad tror du der sker med regionaltogene mellem Fredericia og Aarhus når SJ eller en anden operatør vil køre non-stop tog, og DSB pludselig også vil køre non-stop tog som modsvar på konkurrencen? Ja, så kan regionaltoget fyldt med pendlere holde pænt i 5-10 minutter i Hedensted og i Hørning og vente på overhaling. Det er det der sker nogle steder i Tyskland hvor fjerntog inkl. Flixtrain har fortrinsret i forhold til regionaltog.

Hvad Midttrafik angår, så er der fra 2019 en besparelse på 60 mio. kr. årligt på alt kollektiv transport bestilt af Region Midtjylland. Det er en skrøne at letbanen er hovedårsag til busbesparelser i Region Midtjylland, men i Aarhus Kommune er det rigtigt at letbanen er hovedårsag til besparelser på bybusdriften. Det samme ses i Odense og i København ifb. med Cityringen.

--
Mvh Anders

låst
1372 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Jernbanebøger

Kjellerupbanen

Kjellerupbanen. Pris 390 kr.

Læs mere
DSB MY1115

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak