Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Timemodellen (Trafikpolitik)

af tgpsen, 5/9 2019, 10:02 (1905 dage siden) @ andersj

I en tid hvor der skæres massivt i den kollektive trafik uden for Hovedstaden, synes jeg at det virker malplaceret at nogen tænker på at investere milliarder i nogle efterhånden halvgamle ideer der alene kan spare nogle få minutter hist og her. Busdriften i Midttrafik er feks blevet meget kraftigt beskåret for at nogen kan få sig en letbane eller kørsel med turister i Vestjylland. Der er kun begrænsede midler til offentlig trafik, skal de virkelig bruges på kæpheste og projekter der aligevel kuldsejler inden de nogensinde nærmer sig målet?

Det erindrer jeg var argumentationen i en leder i Politiken mod de dumme Storebæltsbroplaner.

Som sagt 120 gange før, så handler det ikke kun om få minutter men også om at skabe overhalingsmuligheder/mere kapacitet. Hvad tror du der sker med regionaltogene mellem Fredericia og Aarhus når SJ eller en anden operatør vil køre non-stop tog, og DSB pludselig også vil køre non-stop tog som modsvar på konkurrencen? Ja, så kan regionaltoget fyldt med pendlere holde pænt i 5-10 minutter i Hedensted og i Hørning og vente på overhaling. Det er det der sker nogle steder i Tyskland hvor fjerntog inkl. Flixtrain har fortrinsret i forhold til regionaltog.


Uha! Vi bliver vist nødt til at indrette Kattegatbroen med jernbane så der ikke bliver trængsel af konkurrerende non-stop tog på den østjyske længdebane.

låst
1366 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak