Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Minister har åbnet et rødt rivegilde om Billundbanen (Trafikpolitik)

af Frank Poulsen, 13/7 2019, 13:44 (1959 dage siden) @ ThomasTT


Jeg er ikke nødvendigvis imod din idé, især ikke, hvis udgangspunktet er at jelling'billund bliver bygget, således, at man ikke behøver at overveje den investering men til gengæld hænger på den forventede meget dårlige drift. Det inviterer nærmest til viderebygning, og Aarhus er den oplagte forbindelse. Skulle man bygge videre vestpå ville jeg se mere på Grindsted og Varde. Det er selvfølgelig langt mindre byer, men de har stort opland, og banen ville levere noget markant i en fremtid, hvor det utvivlsomt bliver svært at komme til Aarhus i bil. Esbjerg-varde-grindsted-billund-jelling hedensted-horsens-aarhus. Ville forbinde en del små og halvstore byer med hvert sit betydelige opland med både Aarhus og Esbjerg. Men ikke for gennemrejsendd

Præcis det jeg tænker. Den vil fungere som pendlerforbindelse i begge retninger mod Esbjerg og Århus og til og fra Billund i midten. Der arbejder trods alt stadig en del mennesker der. Og derudover ville den kunne supplere lidt til turistattraktionerne. Og ja kan godt være det i dag ikke er noget folk går efter. Men jeg har dog flere gange set grupper gå fra Holme Olstrup station til Bon Bonland, og Klampenborg leverer da også til Bakken. Så helt umuligt med folk i offentlig trafik til turistattraktioner og forlystelser er det da ikke.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere
Indsend billeder

Jernbanebøger

Ib Spang Olsens bedste

Ib Spang Olsens bedste. Pris 220 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak