Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa! (Trafikpolitik)
Inden punktet om Nattog til Kontinentet kom på Regeringsprogrammet har der været diskussioner om flere potentielle ruter i "visse kredse"
Diskussionerne (altså inden Trafikverket fik mandat til at undersøge, og uden at jeg kender det endelig kommisorium). Var koncentreret på tre linier:
Stockholm - Bruxelles
Stockholm - Hamburg
Stockholm - Trelleborg - Berlin
Det er ret sikkert, at trafikken ikke kan drives 100% kommercielt fra start, og derfor kan man ikke forvente, at togene vil standse i Danmark - heller ikke selv om Bruxelles forbindelsen som "nogen" kiggede på at køre kommercielt omkring år 2010 kunne have nogenlunde acceptable tider i Høje Taastrup, eller hvis man kørte Berlin forbindelsen via København - Hamburg.
Det har indtil videre været en forventning, at Trafikverket enten skulle udbyde trafikken, eller finde en delvis offentlig financiering af ruterne. En ide om at Trafikverket anskaffer nattogsmateriellet nævnes af flere - herunder også lokomotiver i forbindelse med en eventuel udfasning af Trafikverkets RC lok til den nordlige sovevognstrafik i Sverige.
I den forbindelse er det nævnt, at disse tre ruter har synergier til svensk (jernbanegods-) eksport, idet en rute til Bruxelles kan finansiere de voldsomme engangsomkostninger for lokomotiver til kørsel mellem Sverige og Belgien (Volvo og Green Cargos Belgium Direct), mens en tur til Hamburg kan etableres hurtigere og medfinansiere dansk STM førstegangs omkostninger. Endelig er ideen om Berlin bundet op med offentlig servicetrafik via jernbanefærgerne, med til at sikre jernbanefærger på Østersøen.
Men det er rygter og ikke udtryk for hvad Trafikverket er sat til at undersøge.
/Lasse