Nu vil nogle svenskere have rigtigt nattog til Europa! (Trafikpolitik)
Der var en der sagde at man har et standpunkt til man tager et nyt.
ÖBB har nok udtalt sig på basis af 5 timers køretid København - Hamburg. Med større og større fokus på grøn transport samtidigt med en reduceret køretid overvejer de helt sikkert igen. Andet ville være dårlig ledelse. At de så kunne komme til samme resultat er så noget andet når danskerne "bare" kan skifte i Hamburg.
.
Hvis ÖBB skulle fortsætte fra Hamburg til København, ville det ske med (f eks) DSB som operatør, altså med dansk lokomotiv og personale. DSB skulle således afholde alle udgifter (løn, infrastrukturudgifter, lokomotiv, deres andel af drift af materiellet osv) men selvfølgelig få de indtægter, der kunne komme ind på kørsel på denne del af strækningen.
Der er vist ingen politikere der lige p.t. har lyst til at den danske stat indgår i en sådan forretningsmodel.
Jeg tror mere på nogle fornuftige (hurtige) forbindelser med moderne dagtogsmateriel, hvor der skiftes til nattog i Hamburg.
--
Svend