Kattegatforbindelsen og godstog (Trafikpolitik)
Det er rigtigt. Så er der bare det med prisen at tænke på (hvad det hele falder tilbage på). Jeg er ret sikker på at broen i Hong Kong ikke tager godstog med – gods bliver vel kørt rundt i Hong Kong på lastbiler eller sendt med skib når det skal ud i verden. Givet at både metroen og Airport Express kører over broen er der heller ikke plads til flere tog selvom man ville (jeg har kørt over flere gange og aldrig set godstog i Hong Kong).
Hvorom alting står, så vil en Kattegatbro være dyrere med tog og det er uklart om fordelene ved en sådan jernbaneforbindelse står mål med omkostningerne. Det vil være langt billigere at bygge timemodellen færdig (bro ved Vejle Fjord og tog gennem Solbjerg) og derudover gå i gang med at finde ud af hvor man ellers kan opgradere for at få rejsetiden mellem Aarhus og København ned. Det kunne være med højere hastighed på eksisterende baner, nye højhastighedsbaner langs motorveje, en ny Lillebæltsbro eller andet. Godstog vil kun fordyre en Kattegatforbindelse for tog og gøre det hele urentabelt.