den nye bane - kapacitet - teknisk (Generelt)
På de inderste dele på den nye strækning ind mod Ny Ellebjerg i tunneller mv vil der formentlig skulle køres langsomt, hvorfor togene kan køre tættere. Betyder det, at man reelt vil kunne bygge endnu en bane ind til kbh - eller gøre fx strækningen ned til Køge 4-sporet - uden der nødvendigvis bliver en flaskehals på det inderste stykke?
Vad gjelder kapasitet er for S-bane problemet ved Nørreport, mange passagerer og kun to spor.For fjernbanen er det jo antall spor ved Hovedbanegården.
Skal noe bygges ved Hovedbanegården?
F.eks. nye plattformer på bro?
Hvis man bygger nye vendespor på bro ovenfor Hovedbanegården så trenges ikke to nye spor til Østerport.
Der er et oplæg for hvad man kan gøre på hovedbanegården med fjerntog. Men det er ret dyrt at gøre noget, men der er reserveret plads til udvidelser på fjerndelen. Der mere på https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Kollektiv-Trafik/Trafikale-analyser/Analyse-af-statio... hvor der er også link til at download en rapport: "Stationskapaciteten ved København H"
På S-tog vil man øge kapaciteten med det nye signalsystem og der oplæg på 36 tog timen - kapaciteten skulle være 40 tog timen med nyt signalsystem.. Men der sker nok først noget med, når man får førerløse S-tog, hvor der en politisk aftale om at gå igang med arbejdet - der links til rapport nederst på side:
https://www.trm.dk/da/nyheder/2017/rapport-foererloese-stog-kan-give-metrolignende-stog...